Rabu, 17 Disember 2014

Aku Obesiti 120KG Gemuk nak Kurus - Bahagian 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua.

Terima kasih kerana sudi singgah untuk membaca entri ini.

Entri ini berceritakan tentang bermulanya kembara cabaran aku nak kurus.
Dan sudah pasti saya akan lakukan cabaran ini dengan mengambil suppliment Shaklee.

Alhamdulillah.
Bersyukur sangat-sangat kepada Allah kerana memakbulkan doa aku, umi, ayah, isteri tercinta dan kawan-kawan semua yang tidak putus-putus supaya aku kurus. Aamiin.

Kini sudah 3 minggu menjalani Fasa Pertama untuk kurus.

Berat badan aku , berjaya diturunkan dari 120.0 KG ke 113.0 KG.

Namun, masuk minggu ke-2, berat badan aku 114.0 KG. Ianya kekal sehingga awal minggu ke-3.
Sudah! Berat aku dah segan nak turun.
Macamana ni?

Panik? Sudah tentu ada panik sikit.
Walau bagaimana sekalipun, nak kuruskan badan kena ada ilmu.
Berat badan segan nak turun, dipanggil Platue.

Platue berlaku sebab BMR, DCR dan mDCR semasa kita sudah tidak boleh diterima pakai.
Aku kena kira semula BMR, DCR dan setkan semula mDCR aku.

Alhamdulillah, di penghujung minggu ke-3, berat badan aku berjaya turun sebanyak 1.0 KG, menjadi 113.0 KG.

Kenapa tidak boleh skip jadual makan?

Klik pada gambara rajah untuk paparan lebih jelas.
 Jika skip jadual makan sebab nak kurus atau sibuk, kadar metabolisma badan anda akan menurun.
Lebih teruk lagi, badan akan fikir kita tak cukup makan. Apabila kita makan, badan akan simpan tenaga dalam bentuk lemak untuk reserve bila-bila masa jika kita tak cukup makan.
Dengan ini, kita akan jadi semakin gemuk!
Menakutkan kan ?

Klik pada gambara rajah untuk paparan lebih jelas.
 Sarapan pagi paling penting. Anda tak digalakkan skip.

Klik pada gambara rajah untuk paparan lebih jelas.
Mungkin juga anda fikir, jika anda skip makan membantu anda untuk kurus.
NO WAY !!!
Dengan skip makan, nafsu makan anda akan meningkat dengan tinggi secara tak sedar.
Sebaik-baiknya, anda masih makan, walaupun sekerap mana, tapi dalam kuantiti yang kecil.


Terima kasih kerana sudi luangkan masa anda membaca entri ini.

Tolong jangan copy & paste entri ini, melainkan anda rasa entri ini ialah ilmu yang berguna untuk dikongsikan.

Sila hubungi saya untuk pesanan produk Shaklee,
dan pertanyaan/ konsultasi percuma:

Nama: Afham Rusli
SMS/Call/Whatsapp : 013-624 2598
Email : afhamrusli@gmail.com
Facebook : Afham Rusli
Facebook page : Afham Rusli

0 comments:

Catat Ulasan